Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopeda

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu prowadzi Pani Małgorzata Sadlak.

Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?

 

Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:

  •      Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy
  •     Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów)
  •      Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie - mimo, że nie jest chore
  •      W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania)
  •     Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko:
  • wsuwa język między zęby
  • układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda
  •  Podczas wymowy głoski r :
  • -głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki
  • -dziecko wymawia ją gardłowo
  •    Dziecko ma 6-7 miesięcy:
  • nie gaworzy;
  • nie odwraca głowy w kierunku dźwięków
  •    Dziecko ma 12 miesięcy:
  • nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”)
  • nie wykonuje prostych poleceń
  • nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów
  •   Dziecko ma 2 lata:
  • zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów
  • nie posługuje się prostymi zdaniami
  • nie wykonuje prostych poleceń („Daj mamie piłkę”)
  •    Dziecko ma 3 lata:
  • nie mówi wcale
  • wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
  • wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości). Takie sytuacje mogą (ale nie muszą) świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
  •   Dziecko ma 4 lata:
  • nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”)
  • głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź
  • głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
  •    Dziecko ma 5 lat:
  • nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”)
  • nie używa zdań rozwiniętych
  • nie zadaje pytań
  •    Dziecko ma 6 lat:
  • nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”)
  • nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania
  • popełnia wiele błędów gramatycznych

Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj.

Zgłoś się do logopedy!

Przyczyny wad wymowy są różnorodne, na przykład:

  1. Problemy związane z budową narządów artykulacyjnych: krótkie wędzidełko podjęzykowe, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie narządów artykulacyjnych lub niska sprawność mięśni języka, warg, policzków; wady zgryzu, ubytki w uzębieniu.
  2. Dłuższe niż to konieczne ssanie smoczka, korzystanie z butelki;
  3. Podawanie maluchowi nieodpowiedniego do wieku dziecka pokarmu:  produkty miksowane, papki i kaszki, znikoma obecność pokarmów „wymagających gryzienia”;
  4. Zaburzenia słuchu;
  5. Wyręczanie dziecka w mówieniu; ograniczenie komunikacji z otoczeniem;
  6. Nadmierna obecność telewizji i innych ekranów w życiu dziecka;
  7. Bagatelizowanie przez rodziców problemu, jakim jest wada wymowy; z wad wymowy się nie wyrasta.