Logopeda
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu prowadzi Pani Małgorzata Sadlak.
Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?
Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się, czy:
- Masz wrażenie, że dziecko źle słyszy
- Zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów)
- Dziecko mówi przez nos – jak przy katarze, zatkanym nosie - mimo, że nie jest chore
- W trakcie mówienia dziecko powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa, która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania)
- Podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź dziecko:
- wsuwa język między zęby
- układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda
- Podczas wymowy głoski r :
- -głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki
- -dziecko wymawia ją gardłowo
- Dziecko ma 6-7 miesięcy:
- nie gaworzy;
- nie odwraca głowy w kierunku dźwięków
- Dziecko ma 12 miesięcy:
- nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”)
- nie wykonuje prostych poleceń
- nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów
- Dziecko ma 2 lata:
- zapytanie „co to jest?” nie nazywa przedmiotów
- nie posługuje się prostymi zdaniami
- nie wykonuje prostych poleceń („Daj mamie piłkę”)
- Dziecko ma 3 lata:
- nie mówi wcale
- wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
- wypowiada się bardzo płynnie, ale język którego używa nie jest adekwatny do wieku: mówi językiem dorosłych, jego wypowiedzi są poważne, pozbawione intonacji, melodii; stosuje dziwactwa językowe (np. wszystkie wyrazy w zdaniu rozpoczynają się od tej samej głoski), ma fenomenalną pamięć (np. może wiele razy powtarzać słowo w słowo relacje z zawodów sportowych, dialogi z filmu, treść wiadomości). Takie sytuacje mogą (ale nie muszą) świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- Dziecko ma 4 lata:
- nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”)
- głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź
- głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
- Dziecko ma 5 lat:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”)
- nie używa zdań rozwiniętych
- nie zadaje pytań
- Dziecko ma 6 lat:
- nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”)
- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania
- popełnia wiele błędów gramatycznych
Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj.
Zgłoś się do logopedy!
Przyczyny wad wymowy są różnorodne, na przykład:
- Problemy związane z budową narządów artykulacyjnych: krótkie wędzidełko podjęzykowe, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie narządów artykulacyjnych lub niska sprawność mięśni języka, warg, policzków; wady zgryzu, ubytki w uzębieniu.
- Dłuższe niż to konieczne ssanie smoczka, korzystanie z butelki;
- Podawanie maluchowi nieodpowiedniego do wieku dziecka pokarmu: produkty miksowane, papki i kaszki, znikoma obecność pokarmów „wymagających gryzienia”;
- Zaburzenia słuchu;
- Wyręczanie dziecka w mówieniu; ograniczenie komunikacji z otoczeniem;
- Nadmierna obecność telewizji i innych ekranów w życiu dziecka;
- Bagatelizowanie przez rodziców problemu, jakim jest wada wymowy; z wad wymowy się nie wyrasta.