Warsztaty integracyjno- ekologiczne w "Ogrodzie Zmysłów" z dziećmi ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Zgierzu.
W dniu 18.10.2018 r. odbyły się warsztaty ekologiczne z udziałem dzieci z Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Zgierzu. Po raz kolejny mogliśmy wykorzystać nasze narzędzie jakim jest „Ogród Zmysłów”. W warsztatach, które odbyły się w naszym ogrodzie udział wzięły dzieci z grupy IV i VIII. Dzieci z naszego przedszkola po raz pierwszy miały okazję integrować się z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu: umiarkowanym, znacznym, lub głębokim. Było to bardzo duże przeżycie i nowe doświadczenie dla dzieci jak i nauczycieli. Warsztaty prowadzili nauczyciele: Monika Miszczak, Olga Filipowicz, Joanna Świder i Łukasz Stolarski. Integracja w edukacji to możliwość wspólnego bycia ze sobą dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, nie tylko w procesie wychowania i nauczania, ale przede wszystkim w życiu codziennym. Żaden nauczyciel, bez względu na talent i kompetencje, nie zastąpi dziecku społecznego otoczenia innych dzieci. To właśnie my nauczyciele- przedszkole wprowadzamy dziecko w świat dotąd dla niego obcy, uczymy go tego, że istnieją inne dzieci i ich potrzeby. Dziecko funkcjonując w grupie rówieśniczej, kształtuje swoją osobowość, próbuje zrozumieć i akceptować uczucia innych. Dziecko powinno ten świat poznać i musi się do niego przyzwyczaić. W naszym przedszkolu staramy uczyć dzieci wzajemnej życzliwości, tolerancji i zrozumienia. Poprzez różne działania stwarzamy korzystne sytuacje, które wspierają umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania. Chcemy aby dzieci w przyszłości akceptowały i rozumiały ludzi upośledzonych i niepełnosprawnych. To właśnie w przedszkolu dziecko od najwcześniejszych lat swego życia uczy się tolerancji, wyrozumiałości, solidarności, poszanowania godności każdego człowieka i szacunku dla innych. W trakcie warsztatów zaobserwowaliśmy bardzo różne reakcje i przeżycia naszych dzieci…Niektóre się wyśmiewały, a inne były przerażone. Większość dzieci widząc podejście i zachowanie nauczycieli zaczęła podejmować śmielsze kroki. Dzieci zaczęły się angażować, podchodzić, pokazywały różne przedmioty, zadawały pytania (bardzo bezpośrednie) dzieciom i ich opiekunom. Bardzo się cieszymy, że udało się nam się nawiązać współpracę z ośrodkiem. Było to dla bardzo ważne przeżycie i wielkie doświadczenie. Bardzo dziękujemy opiekunom i rodzicom dzieci z ośrodka, którzy do nas przyjechali. Uwierzcie, że taki przyjazd z tego samego miasta to wielka wyprawa: rozładowanie wózków, opieka. Jesteśmy pełni podziwu za chęci i trud dla wychowawców i rodziców dzieci z ośrodka. Nasza współpraca dopiero się zaczęła. Zostaliśmy zaproszeni z czego bardzo się cieszymy na wspólne kolędowanie już w styczniu.