Realizacja projektu InterACT w grupie VII i VIII.
InterACT
W programie wzięły udział grupy: VII i VIII.
InterACT to program edukacji antydyskryminacyjnej, stworzony przez dr Mary Weidner (West Virginia University, USA), adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (Weidner, 2015). Podczas jego adaptacji na język polski, dokonanej przez dr hab. Katarzynę Węsierską, prof. UŚ z udziałem członków Koła Naukowego Młodych Logopedów Uniwersytetu Śląskiego, udowodniono, że program można wdrażać wśród polskojęzycznych dzieci (Hlubek et al., 2020; Węsierska et al., 2020). Badania prowadzone na gruncie amerykańskim i polskim także potwierdziły skuteczność programu i pozytywne efekty płynące z jego wdrażania (Weidner & St. Louis, 2014; Weidner et al., 2015; Weidner, St. Louis, & Glover, 2018; Węsierska, 2020).
Celem programu InterACT jest kształtowanie adekwatnych postaw wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wobec różnych form niepełnosprawności, zaburzeń w komunikowaniu się, w tym zmiana postaw społecznych wobec jąkania, a także zmiany postaw wobec różnorodności kulturowej. Poprzez udział w sesjach InterACT dzieci uczą się jak adekwatnie reagować i skutecznie wspierać osoby z różnymi formami niepełnosprawności, jąkające się, mówiące innym językiem, czy mające inny kolor skóry. Dowiadują się także co robić, a czego nie robić, by komunikowanie się było skuteczne i przebiegało w przyjaznej atmosferze. Najważniejsze przesłanie programu brzmi: Każdy z nas jest inny i każdy taki sam – każdy z nas jest wyjątkowy! Budujmy świat bezpieczny i przyjazny dla wszystkich dzieci.